Aprendre lentament

Si el teu fill avança però va molt a poc a poc aquesta en pot ser la causa.

Per aprendre a parlar i a llegir correctament és imprescindible que el nen o la nena sàpiga diferenciar els sons dels que està feta una llengua.

Saber que el so de la S és diferent que el de la X o que el so d’una R forta no té res a veure amb el d’una R fluixa és una habilitat que, si tot va bé, aprenem abans de començar a parlar.

De fet els estudis científics indiquen que als 8 mesos els nadons ja han après com és la sonoritat de les paraules que haurà d’aprendre i sap, per tant, diferenciar si l’estàs parlant en la seva llengua habitual -la materna- o no.

Aquesta habilitat es pot veure interrompuda quan un nadó no té la oportunitat d’escoltar atentament el que es parla al seu entorn, com passa si pateix episodis llargs i repetits de bronquitis o otitis.

Emmalaltir a edats tant primerenques afecta la capacitat d’atendre als sons i, per tant, dificulta aquesta habilitat per diferenciar-los i propicia la confusió.

Fixa’t que no és el mateix sentir-hi bé que atendre correctament al so.

Sentir-hi bé implica que amb un to de veu normal ja sabré que m’estan parlant i no em caldrà que alcin la veu per captar que m’estan cridant l’atenció.

Atendre correctament al so implica que puc saber exactament el que m’estan dient i no tinc cap necessitat d’interpretar res.


Per exemple, si estem a una festa amb molt xivarri jo hi puc sentir perfectament, però si vull tenir una conversa enmig del soroll de fons, aquest mateix soroll interferirà constantment i em dificultarà saber quines paraules m’estàs dient.

En aquest cas hi sentiré bé però no podré atendre correctament al so de totes les paraules.

Pensa que, auditivament parlant, moltes paraules s’assemblen moltíssim les unes a les altres, i que només canviant un dels seus sons el significat d’aquesta paraula pot variar completament.