T’explico quines característiques ha de tenir la música que triis per recuperar la parla després d’un ictus o d’un accident
La música és una de les grans aliades a l’hora de recuperar la parla. Sobretot quan es tracta de cançons cantades en la llengua que busquem recuperar.
Si recentment el teu pare o la teva mare ha tingut un ictus i estàs buscant com fer-ho perquè torni a parlar de nou, comença per la música que coneixia i cantava abans de tenir l’accident.
Les cançons per recuperar la parla després d’un ictus
Pots buscar des de cançons de la seva infantesa fins a les de l’actualitat.
El més important és que les conegués i les cantés. Com més tros es conegués millor.
És preferible que la lletra de les cançons sigui en l’idioma que volem recuperar, però no t’amoïnis si no és així.
Es tracta de “despertar” les neurones encarregades de parlar i aquestes neurones s’activen tant si reben informació de la llengua materna (que és la primera que hem après a casa) com si ve de segones o terceres llengües.
Sí que necessitaràs dominar la lletra de les cançons escollides i la llengua en la que es canti, ja que això et servirà per treballar.
Escollir cançons cantades en funció del ritme
Un dels primers aspectes que has de tenir en compte és el ritme de les cançons quan toqui cantar.
Has de tenir temps de sobres per repetir la lletra sense haver-te de concentrar.
És a dir que no hi ha d’haver embarbussament.
Per saber si el ritme és l’adequat, planteja’t si una persona que no ha sentit mai abans la cançó podria cantar-la. Si no és així, descarta-la.
Per fer sortir les paraules només utilitzaràs alguns fragments de la cançó.
Per això, fixa’t bàsicament en el ritme de la tornada de la lletra, d’aquells trossos que es repeteixen més o de l’inici de la cançó.
Triar els fragments de les cançons per tornar a parlar
Un cop tinguis seleccionades les cançons, analitza quins fragments contenen noms d’objectes, persones, animals, llocs o coses.
Si hi ha números o colors, pots incloure’ls sempre i quant siguin d’ús corrent hagis comprovat abans que els pot repetir.
Per exemple com més petit és el número més sovint apareix en el dia a dia. El mateix passa si el color és un bàsic que saps que trobaràs segur en una capsa de colors.
D’aquests fragments, tria’n els que tinguin paraules fàcils de repetir.
En aquesta entrada et parlo sobre les característiques de les paraules fàcils de llegir, que són les mateixes característiques que pots tenir presents a l’hora de recuperar la parla.
Com veuràs que tot plegat fa molt difícil triar quines són les cançons més adequades per recuperar la parla, queda’t amb la idea que hi ha d’haver paraules curtes i que es puguin dibuixar.
Preparar l’activitat creant targetes dels fragments de les cançons
Arribats a aquest punt, fes targetes que representin totes les paraules que puguis.
Com més simples siguin les imatges molt millor.
Si pots, et recomano que siguin fotografies reals, especialment si la persona afectada per l’ictus està desanimada o la percepció visual li ha quedat afectada.
Pots combinar dibuixos i fotografia per una mateixa activitat.
En el cas d’escollir dibuixos, busca que siguin senzills i el menys infantils possibles.

Et passo aquesta pàgina web (arasaac) on trobaràs molts dibuixos que et serviran.
Prepara també llibreta i boli per si ho necessitessis.
Activitat per recuperar la parla després d’un ictus amb cançons
Arribats a aquest punt i si tens dos o tres fragments de diferents cançons ja pots fer l’activitat.
Ordena les imatges per ordre d’aparició dins la lletra de la cançó i amuntega-les en una pila.
Aleshores posa la cançó o canta-la.
Quan arribis al fragment triat, atura l’àudio i canta tu, d’aquesta manera podràs alentir el ritme segons com et convingui.
Mentre tu cantis, demana que el teu pare o la teva mare també ho faci.
Ves dient la lletra de la cançó i a mesura que vagin apareixent les paraules que tens representades en imatges, ves-les mostrant.
Per fer-ho, primer mostra la imatge i després digues la paraula.
Quan ja hagis mostrat la imatge, deixa passar un marge de temps fins que cantes la paraula per facilitar al teu pare o la teva mare verbalitzar (encara que sigui per dins) la paraula cantada.
Com saber si l’activitat funciona correctament
El primer indicatiu per saber si aquesta activitat és adequada és la motivació.
No busquis sentir cap so, però sí que el ho intenti. El pas previ a cantar per fora és fer-ho per dins.
Per això li demanaràs que t’acompanyi (encara que pensi que no surti res, el cervell ja treballa pel sol fet de buscar les paraules que vol dir).
Fes-ho de manera que vegis bé si els llavis se li mouen una mica i fixa’t en si hi ha hagut algun tros de paraula que hagi sortit.
Aleshores, anota a la llibreta quan hi ha hagut algun canvi o si ha aparegut algun so.
Nota important: no demanis que digui les paraules correctament. Qualsevol sortida de so o paraula és bona.
Si has captat l’interès i hi ha hagut una resposta fent l’activitat aleshores hauràs “despertat” algunes neurones dedicades a la parla, i per tant l’activitat haurà funcionat.
Dedica una estona a fer aquesta activitat, entre 5 i 15 minuts.
A partir d’aquí es poden anar fent diferents modalitats de joc per ajudar a sortir les paraules, que variarà en funció de quina sigui la resposta obtinguda.
Si vols un cop de mà, escriu al formulari o truca (630685990) i t’acompanyo en el procés.
Una abraçada,
Cristina.
Add A Comment