Identificar si li costa llegir per un problema de manipulació de les paraules (o consciència fonològica) o per altres causes.

Lliçó
Materials

Aquesta és potser la lliçó més dura a la que t’hauràs d’enfrontar, i a la que hauràs de recórrer una i altra vegada fins que vegis la realitat de tot plegat: la majoria de nens diagnosticats de dislèxia no tenen dislèxia.

Començo amb aquesta afirmació així de rotunda per donar sentit a tot el que diré d’ara en endavant.

Per entendre’ns necessitem partir de les mateixes premises i per això comencem aquest curs desmuntant tot el que sigui necessari.

Posant per davant les coses tal i com les veig i convidant-te a que t’uneixis a veure-les de la mateixa manera o similar, si més no amb el mateix objectiu.

Ara entraré en més detall de tot el que vull que quedi clar, però ja per començar he decidit posar per davant les cartes sobre la taula perquè decideixis ràpid què vols fer amb aquesta informació.

Aquest és un curs on prevaldrà la lògica i la intuïció per davant del raonament formal, no a la inversa (que és el que ens hem habituat a fer).

És a dir que tot el que dic té base científica (fins allà on s’ha pogut estudiar) que serveix com a punt de partida sobre el qual es construeixen les activitats plantejades però sempre, sempre escoltarem la nostra veu quan ens digui “això se’m fa molt estrany”.

Per què?

Doncs perquè no ho sabem tot. Perquè quan parlem d’aprenentatge de la lectura hem de pensar en processament cerebral i de pensament: allò que escolto dins meu però que ningú sap si jo no ho dic.

La ciència fa el que pot i fa troballes molt bones, però no ho sap tot, encara que les persones tendim a pensar que sí que ho sap, i que a més a més no s’equivoca mai, en part també perquè tenim la necessitat humana de creure-ho.

Miraré de ser molt pràctica en tot el que t’expliqui i et donaré pinzellades de la teoria més estable (la que és més difícil que caduqui o es modifiqui) referent a l’aprenentatge de la lectura, ja que sempre va bé tenir-la a prop per donar-nos un cop de mà amb noves idees per posar a la pràctica.

1. Identificar si li costa llegir. Reconstrueix la Lectura. Pescaparaules