JOCS SENSE LLETRES PER APRENDRE A LLEGIR
Llegir equival a transformar les lletres en el so de les paraules que les representen i viceversa.
És a dir que per llegir el que necessitem és escoltar les paraules que estem veient.
Fixa’t com de golpe y porrazo cambia lo que estás escuchando en esta frase. El idioma ya no es el mismo y la forma de hablar ahora es diferente.
Has vist com de ràpid has passat a parlar-te en una altra llengua sense pràcticament adonar-te’n?
Això és perquè la teva capacitat de transformació lletra-so és molt bona i t’ha sortit d’una forma gairebé natural.
Aquí tens el primer taller online on s’expliquen jocs sense lletres per aprendre a llegir.
Pica a sobre la imatge per accedir-hi i subscriu-te a Pescaparaules per estar al dia de tot el contingut.
COMPRENSIÓ LECTORA A PARTIR DE LA MANIPULACIÓ
Com més sentits hi ha al voltant d’un concepte més fàcil és aprendre’l.
Aquest és el motiu pel qual els noms s’aprenen molt més fàcil que qualsevol altra mena de paraula.
I és que els noms s’imaginen ràpidament perquè el record està molt present… però què passa amb tota la resta de paraules?
Sovint la comprensió lectora es trenca quan l’alumne perd el fil del relat que estava imaginant i no troba manera de reconduir la història d’una forma coherent.
Amb aquest taller aprendràs eines per facilitar l’accés a la comprensió lectora mitjançant la representació simbòlica i la manipulació d’objectes quotidians.
Aquesta mena d’activitats es recomanen per alumnes a partir dels 7 anys i fins a nivells superiors. Totes les activitats estan provades i validades per a alumnes de fins a 16 anys.
DETECTAR SI L’ALUMNE NECESSITA AJUT EXTRA PER APRENDRE A LLEGIR
Llegir és una habilitat intel·lectual molt avançada que apareix davant la combinació d’habilitats lingüístiques.
El domini d’aquestes habilitats sovint queda amagat i això fa que les dificultats lectores siguin difícils de prevenir.
Conèixer i reconèixer quines son les habilitats lingüístiques per aprendre a llegir et permetrà prendre millors decisions per ajudar als teus alumnes.
Aprèn com prevenir les dificultats d’accés a la lectura amb aquest taller. Especialment per a tu si busques:
- Detectar els alumnes amb predisposició per patir problemes futurs de lectura.
- Saber orientar les famílies per tal de facilitar l’aprenentatge als alumnes.
- Activitats de lectura per recomanar a casa durant les vacances.
ERRORS DE LECTURA. CAUSES I SOLUCIONS
Demanes a un alumne que t’expliqui què ha llegit i et trobes amb una resposta inesperada.
Saps que la seva explicació i el que hi diu al text no encaixen, així que voldries saber què ha passat.
Hi ha hagut una confusió entre paraules o l’error va més enllà d’una equivocació fàcil de resoldre?
Trobar la solució més adequada dependrà de la mena d’error que hagi aparegut en cada cas.
Aquest taller és per a tu si busques:
- Eines per ajudar als alumnes amb dificultats específiques de lectura.
- Desencallar l’alumne dels errors de comprensió lectora.
- Orientació per a les famílies.
EINES PER FER FRONT ALS ERRORS EN LA DESCODIFICACIÓ LECTORA
Aprofita l’error de lectura per posar en pràctica estratègies ràpides i efectives per millorar la descodificació lectora.
Parlem sobre trucs pràctics per millorar la descodificació lectora sigui quina sigui la situació amb la que et trobis.
Útil tant pels moments en que l’alumne és conscient dels seus errors (i per tant busca corregir) com quan no ho és.
Aquest taller és per a tu si busques eines per:
- Desencallar ràpidament l’alumne d’un bloqueig lector.
- Corregir errors d’alumnes més avantatjats que serveixin per a tota l’aula.
- Decidir quan insistir amb un alumne en la lectura en veu alta i quan no.
EL JOC SIMBÒLIC COM A ASPECTE IMPRESCINDIBLE PER L’ACCÉS A LA LECTURA
Facilita que els alumnes accedeixin al codi escrit amb jocs útils tant per assegurar que entenen el funcionament de la descodificació lectora com per aprendre a interpretar el significat d’allò que llegeixen.
El taller t’agradarà si busques eines per:
- Acompanyar als alumnes en la descoberta de l’aprenentatge mitjançant el joc.
- Proporcionar estratègies als alumnes per comprendre millor la informació implícita.
- Facilitar l‘abstracció i representació d’allò après.
JOCS SENSE LLETRES PER APRENDRE A LLEGIR.
ESPECIAL COVID-19
Taller on s’expliquen més jocs sense lletres (veure el primer taller de Jocs Sense Lletres per Aprendre a Llegir), aquesta vegada pensats per fer-los a través de la pantalla.
Tot i ser jocs fets virtualment segueixen sent molt manipulatius i vivencials.
Els Jocs Sense Lletres per Aprendre a Llegir són fruit de la filosofia de Pescaparaules, que proposa activitats molt vivencials per a la incorporació dels aprenentatges i utilitza l’evidència científica més essencial per imaginar i construir noves maneres d’aprendre.
Està comprovat que l’accés a la lectura és possible fer-lo a través d’aquesta via.
A banda d’aquests tallers i la informació que puguis trobar per Internet, rebràs més idees si et subscrius a Pescaparaules.
L’accés és gratuït i enfocat a professionals del món educatiu, tot i que l’entrada és lliure 😉
10 DIES JUGANT AMB PARAULES
Cada matí i durant 10 dies seguits rebràs al teu correu una proposta com la que acabes de llegir una mica més amunt amb normes diferents de joc i pensades per experimentar la manipulació de les paraules -també coneguda com a consciència fonològica-.
Practica la consciència fonològica tu, com a persona adulta que porta uns quants anys d’experiència llegint i parlant.
Trobaràs rimes, treuràs la pols a paraules que teníes en desús i et divertiràs una bona estona amb les idees que se’t passin pel cap!
El repte està pensat per a mestres i logopedes que volen aprofundir en el món de la lectura sense lletres i no és necessari cap coneixement específic per a dur-lo a terme.
Pica a sobre la imatge i trobaràs una proposta per posar a prova com portes la manipulació de les paraules jugant única i exclusivament amb el seu so!
JOCS SENSE LLETRES AMB PECES DE LEGO
Un infant que té bona consciència fonològica pot sincronitzar bé l’audició i la vista per llegir les històries que s’amaguen darrere de les lletres.
Aprofita la passió de les nenes i els nens per construir i inclou l’entrenament de la lectura amb els jocs sense lletres com els que trobaràs en aquest vídeo.
Aquesta mena d’activitats es poden fer a partir del moment en que apareix l’interès per a la lectura i/o el nen ja coneix el so d’algunes lletres.
Tens un tastet de la mena d’activitats que hi trobaràs picant a sobre d’aquest enllaç.
Taller tant per a mestres de primària com per altres professionals o interessats en l’educació dels seus fills.
Recomanable per edats compreses entre 4 i 7 anys.
ESCOLLIR ELS MILLORS LLIBRES PERQUÈ GAUDEIXI LLEGINT
Quan estem llegint el que fem és despertar els sentits de la vista i l’oïda a la vegada.
I pensem que aquests dos sentits col·laboren junts per interpretar la informació que hi ha als escrits, tot i que normalment no és així. El que acostuma a passar és que un dels dos sentits tira de l’altre i pren el paper dominant.
Dintre de la gamma dels 5 sentits (tacte, olfacte, gust, vista i oïda) la vista és la reina per excel·lència i depenent de com sigui la relació que tinguem amb ella sabrem amb quina mena de llibres poden despertar el gust per la lectura.
Saber analitzar els llibres i reconèixer en el nen algunes tendències a l’hora d’interactuar amb tu (i amb els llibres també) t’ajudarà a triar molt millor.
Sortiràs d’aquí amb una nova visió dels llibres i amb la butxaca plena de recursos que t’ajudaran a detectar quins son els millors llibres per a vosaltres.
RECONSTRUEIX LA LECTURA
Vols aconseguir que tots els nens i nenes interioritzin la lectura d’una forma senzilla?
Per aprendre a llegir els teus alumnes necessiten entrenar l’audició durant tot el procés d’aprenentatge, des que comencen amb les primeres lletres fins que acaben amb la lectura autònoma.
I no n’hi ha prou amb els exercicis de consciència fonològica.
Aprèn com fer-ho amb el curs destinat a fer accessible la lectura a tots els alumnes; petits i grans.
Comencem a partir del joc auditiu i continuem despertant tots els sentits.
Tant si encara no han començat a llegir com si fa anys que ho intenteu, aquí hi trobaràs la solució!
Reserva la teva plaça picant a sobre la imatge.
JOCS SENSE LLETRES PER MILLORAR LA CAL·LIGRAFIA
L’entrenament de la cal·ligrafia és molt útil practicar-lo durant els primers anys d’aprenentatge de les lletres, quan l’alumne ha de pensar-se diverses vegades quina és la forma de la lletra que vol escriure.
Amb aquest taller trobaràs idees per fer jocs sense lletres enfocats a millorar la cal·ligrafia, tant a l’aula com a casa.
Aquest taller és per a tu si busques:
- Informació pràctica per les teves classes.
- Jocs ràpids per entrenar el traç.
- Activitats d’escriptura fàcils i entretingudes per recomanar a casa.