Com un tomàquet serveix d’exemple per recuperar les paraules després d’un ictus o accident
Manipular un tomàquet o una peça fresca i fàcil de tenir a les mans és una de les millors maneres d’aprendre de nou a dir les paraules que semblaven oblidades després d’haver patit un ictus.
Vas aprendre la paraula “tomàquet” tenint-ne un al teu davant. Potser el tenies a l’hort dels teus avis, potser el tomàquet estava al plat o podria ser que fos en una parada del mercat plena de tomàquets ben vermells que et van cridar molt l’atenció.
El record de la paraula “tomàquet” queda molt ben gravat en la memòria igual com passa amb molts dels aliments del nostre voltant.
I és que els aliments tenen la peculiaritat que poden ser explorats des de qualsevol dels cinc sentits.
- Un tomàquet es pot veure
- Un tomàquet es pot olorar
- Parant atenció podem escoltar i saber què estan fent amb el tomàquet (tallar, menjar, exprèmer…)
- Un tomàquet es pot agafar i manipular
- Un tomàquet es pot tastar i menjar
És per això que la cuina és una gran aliada a l’hora de recuperar les paraules.
Recuperar la parla després d’un ictus preparant pa amb tomàquet per a molta gent
T’explico comaprofitar el tomàquet per ajudar a la teva mare o al teu pare a recuperar les paraules preparant junts un bon pa amb tomàquet.
Aquesta proposta pensa-la per un dia que convideu força gent a casa.
Explico l’activitat pensant que tenim llesques de pa de pagès que ja estan torrades. Tan sols ens queda afegir el tomàquet.
Agafa tomàquets dels bons i que siguin de la mida més petita possible. Amuntega’ls tots junts formant una muntanya ben alta.
A la cuina només hi sereu dues o tres persones comptant al teu pare o la teva mare. D’aquesta manera és molt més probable que no es creïn converses paral·leles que puguin interrompre l’activitat d’estimulació per recuperar les paraules.
L’interessant és que aquesta sigui una tasca repetitiva i una mica llarga de fer (d’aquestes en les que t’hi pots estar ben bé 10 minuts per sucar tots els tomàquets).
Quan les torrades ja estiguin a punt (i no abans) començareu a tallar els tomàquets per sucar-los al pa. Això ho fareu de la següent manera:
Les llesques de pa estaran escampades pel marbre o la taula de la cuina i estareu col·locats l’un al costat de l’altre i a poca distància entre vosaltres.
El pa estarà al mig de la taula i a un cantó hi haurà els tomàquets.
Qui s’encarregarà d’agafar i passar els tomàquets serà el teu pare o la teva mare. Tu li aniràs demanant cada vegada que en necessitis.
Buscaràs verbalitzar tot el que estigui relacionat amb el que estigueu fent en aquell moment.
Per tant, durant l’estona que estigueu acabant de sucar tots els tomàquets no parlaràs de res que no hi tingui relació.
Agafeu un únic ganivet per tallar els tomàquets per la meitat.
Compta que durant tota l’estona pot haver-hi molt de silenci. Respecta’l i no forcis parlar de més.
Aquestes pauses li serviran per localitzar les paraules clau dins del seu cap.
Per això és important que diguis frases relativament curtes, utilitzis poques paraules (les més rellevants) i respectis les pauses amb silenci.
Com fer les frases per recuperar les paraules
Tingues en compte que sempre cal un temps per processar la frase, i aquest és més llarg si estàs en procés de recuperació després de l’ictus.
Per això les paraules més importants les diràs cap al final de les frases i les repetiràs més vegades.
En aquest cas, la paraula més important és tomàquet, així que alguns exemples que pots dir són els següents:
“Quan puguis em passaràs un tomàquet?”
“Em queden poques llesques de pa per sucar el tomàquet.”
“Se m’està acabant el tomàquet, me’n passes un altre, de tomàquet?”
“El ganivet del tomàquet el tens tu?”
Recorda que tot i que no digui res durant tota l’estona, per dins sí que pot estar repassant les paraules que esteu dient.
Per això no t’has d’amoïnar si no surt cap so. L’important és que faci l’activitat posant atenció al que li dius i al que feu.
Saber si hi ha hagut algun canvi després de l’activitat
Un cop hagueu acabat de fer el pa amb tomàquet et recomano que torneu a la vostra normalitat.
Pot ser que apareguin nous sons o noves paraules mentre estigueu a la cuina.
Tant si és així com si no, el cervell necessita repòs (hores de son i de regeneració cel·lular) per fer els canvis.
És per això que si vols valorar com ha anat espera’t un dia com a mínim per observar si hi ha canvis a l’hora de pronunciar sons o paraules.
Com veus, l’activitat que et proposo és molt senzilla però requereix d’uns passos que cal tenir presents perquè aquesta sigui de qualitat.
L’activitat et pot ser útil tant si el teu pare o la teva mare ha tingut un ictus com si ha deixat de parlar com abans a causa d’una malaltia o d’un accident.
L’aspecte que més has de tenir en compte és que sigui conscient de la seva dificultat per parlar i que tingui ganes de millorar.
Espero que et resulti útil aquesta informació i que ben aviat us recupereu l’un a l’altre.
I si et puc ajudar en res més només m’ho has de dir.
Molts ànims i endavant,
Cristina.
Telèfon directe: 630 685 990