Si després d’un ictus queda afectada la parla és important que comenceu a fer exercicis de rehabilitació quant abans

Algú a qui estimes ha perdut la parla arran d’un ictus o d’un accident.

La seva vida ja no corre perill i ara el que falta és que li surtin les paraules.

Els metges et diuen que li donis temps perquè és probable que recuperi sol i mica en mica les paraules tornin a sortir.

Però l’espera et desespera. Passen els dies i no observes canvis en la seva comunicació. Les paraules no li surten bé.

Doncs és hora d’actuar, no t’esperis perquè el temps és clau.

Tornar a parlar és possible

Et dic com ajudar al teu pare, la teva mare o a la persona que tinguis en ment a recuperar la parla.

El primer que has de fer perquè torni a parlar després de l’ictus: investigar

Investiga sobre els seus gustos i coneixements d’abans de l’ictus.

Aquest punt és el més important de tots i et servirà perquè tot el que t’explicaré a continuació et sigui útil.

Fes un llistat sobre tota la informació que puguis recopilar referent a:

Música que cantés abans

Esbrina si hi ha algun cantant del que en sàpiga totes les seves cançons.

Busca preferiblement cançons en la seva llengua materna, o una que domini especialment.

Fes un recopilatori de cançons de la seva infància que li cantaven quan era petit/a. També poden ser cançons que et cantava ell/a en la teva infantesa.

Tens informació molt més extensa sobre com recuperar la parla a través de la música i les cançons picant aquí.

Menjar

Quin és el seu plat preferit?

O què és el que se li dona bé cuinar?

Hi ha alguns postres típics que no fallin mai a casa?

Professió i hobbies propers a l’ictus

Què feia en el seu temps lliure?

O què li agrada, en general?

A què es dedicava abans de l’accident?

Què se sap “a raja tabla

Estic convençuda que de petit/a li van ensenyar a aprendre’s de memòria llistats de noms o sèries de números, necessaris per exemple a l’hora de memoritzar les taules de multiplicar.

Pensa en quina mena de llistes se sabia encara, abans de l’ictus. Tot el que pogués dir sense haver de pensar gaire ens servirà.

Jo et poso alguns exemples perquè responguis si ho sabria dir avui en dia en el cas que no hagués tingut l’ictus.

  • El seu nom i cognoms. També el nom dels fills o dels nets.
  • Dies de la setmana, mesos de l’any, les estacions
  • Els números i les taules de multiplicar.
  • L’abecedari o les preposicions
  • Els noms dels rius, comarques o muntanyes
  • Les parades del tren (recorregut habitual que fes durant molts anys)
  • Refranys. Millor en el cas que els utilitzés

El que estem buscant, per una banda, és tot allò que li és agradable i que desperta els seus sentits i, per altra banda, tot allò que podria repetir sense pensar -com si anés en pilot automàtic-.

El que se li dona bé i el que no

Apunta què és el que se li dona bé per tenir-ho present. Tot i que ho tinguis molt clar, és fàcil oblidar-nos-en i aquest aspecte és molt important per escollir millor les activitats que faràs amb ell/a.

Apunta simplement allò que destaca, tant per bé com per malament. Si no saps què posar-hi no t’amoïnis, mica en mica ho aniràs esbrinant 🙂

Segon pas: adequa un espai agradable per treballar la recuperació de la parla

No hi ha cap condició concreta per fer exercicis de rehabilitació de la parla, però com més agradable sigui l’espai en el que treballeu millors resultats.

Sempre que puguis triar, escull:

  • Llum natural.
  • Entorn silenciós i sense altres persones que puguin distreure.
  • Espai per caminar unes quantes passes en línia recta (calcula unes 10 passes).
  • Disposar de taula i cadires, i que us pogueu col·locar l’un davant de l’altre (no de costat, sinó mirant-vos cara a cara).
  • Tenir accés ràpid al mirall.

Tingues a mà també una llibreta i bolígraf per anar anotant-ho tot.

Tercer: practica la recuperació de la parla amb el llistat del principi

Comença per la música

Prova de cantar les cançons que saps ja que es coneix i fixa’t en si alguna d’elles l’ajuda a treure alguna paraula.

Per exemple, pots cantar la cançó de “moltes felicitats” (en la versió coneguda per ell/a) i convidar a que s’uneixi amb tu.

Així estaràs demanant que repeteixi paraules a la vegada que tu cantes.

Encara que no surti cap paraula sencera, si surt un so (sigui nou o antic), apunta’l.

Canta la cançó a poc a poc per donar temps a la seva reacció.

Nota important:  no tallis les paraules buscant que ell/a les acabi.

Continua per la resta d’informació que tens, però no esgotis.

És millor fer poca estona i que aquest moment sigui de qualitat que no pas allargar gaire les classes.

És preferible fer 5 minuts intensos i concentrats que 15 minuts amb distraccions pel mig.

Arribats aquest punt, anota qualsevol mena de progrés.

Si diu una lletra o una paraula sense ser-ne conscient, això és un molt bon senyal. Aquest és el primer pas per recuperar la parla.

Per tenir més informació pots escoltar els àudios que trobaràs al final d’aquest enllaç.

I si tens la possibilitat de començar ja, demana hora.

    Utilitzaré les dades que em facilitis amb la finalitat d'enviar-te informació sobre els meus serveis i productes. Has de marcar la casella per autoritzar-me'n, del contrari no podré enviar-te res. La responsable de tractar les teves dades seré jo mateixa, Cristina Avecilla. Només compartiré -sempre de forma segura- amb els proveïdors que utilitzo per enviar-te correus electrònics i amb GoogleAnalytics. Pots canviar d'opinió i accedir, modificar o suprimir des del correu info@pescaparaules.cat. Tens més informació a la meva política de privacitat i a les condicions legals.

    Add A Comment